Književna kritika

Kino među koricama

Quentin Tarantino, "Bilo jednom u Hollywoodu" (s engleskog prevela Mirna Čubranić, Stilus knjiga, Zagreb, 2022.): Debitantski Tarantinov roman donosi posvetu starom Hollywoodu, filmu i televiziji općenito

Large knji%c5%bdevna

Roman koji glumi roman

Tarantino! Tarantino! Tarantino!

Što novoga možemo doživjeti od Tarantina trideset godina nakon "Reservoir dogsa", dvadeset i osam godina nakon Zlatne palme u Cannesu, dvadeset i pet godina nakon "Jackie Brown"? Što nam novoga može ponuditi ovaj morski pas svežder pop kulture… Shakespeare iz videoteke…? Jednostavan odgovor: ništa. I sve…

"Bilo jednom u Hollywoodu", knjiga napisana prema filmu onako kako se filmovi snimaju prema knjigama, roman je koji izaziva podijeljene osjećaje i podijeljene stavove. Ona je scenarij koji je umislio da je roman. Ona je roman koji glumi roman. I ona je hipertekst, mashup ljubavno pismo. U roman je Tarantino stavio svu maštu koja nije stala u film. Sve slijepe odvojke priče, sve filmove unutar filmova, sve scenarije u scenarijima, i sve ljubavne posvete starom Hollywoodu, filmu i televiziji općenito. Da je T. mogao snimiti sve što je poželio snimiti, film bi trajao između osam i osamnaest sati. Zato je napisao knjigu, pustio mašti na volju. I upravo to smo dobili. Raspojasanog, čas jeftinog, čas briljantnog, čas predvidljivog, čas neočekivanog, Tarantina. T-ja kojem je Hollywood najednom preuzak. Zato se, ako mislite da ne trebate čitati knjigu jer ste gledali film, varate: finale filma tek je fusnota pri kraju prve trećine romana. Gotovo da bi se moglo i reći da sve ono najbolje u film nije ni stalo.

Naravno, ništa nam u svom romanu Tarantino nije rekao o ratu u Evropi. Čitanje "Bilo jednom u Hollywoodu" dok Kijevu prijeti okruženje, a Evropi nuklearni rat, jednako je čitanju knjige o morskim mekušcima na tavanu dok je krov u plamenu. No tu se možda krije i najbolji razlog za prikaz ove knjige. Ima u tome (čitanju) neke dirljive pobune. Ljudi su pisali knjige o estetici u vrijeme kad su padale bombe. Tarantino mašta o filmovima koje nije snimio, ispisuje scenarije koje neće snimiti i prepričava filmove koje nije gledao. T. zbilja vjeruje da je film širi i veći od svijeta. Da izvan filma nema svijeta, ne može ga biti, on ga u svakom slučaju nije vidio, barem ne kao stvarnu sliku svijeta. Toliko duboko u to vjeruje da smo i sami skloni povjerovati da su izvan kina samo kulise svijeta.

Tarantino je pokazao da zna kako iznova izmisliti sebe. Nakon velikih uspjeha iz prve polovice devedesetih ponovo je izmislio sebe s "Jackie Brown". Krajem nultih ušao je u problematične vode povijesti i snimio pseudo historijske "Nemilosrdne gadove". S filmom i romanom "Bilo jednom u Hollywoodu" ponovo je izmislio sebe. U filmu će jedna američka zvijezda špageti-vesterna i jedan holivudski kaskader spasiti Sharon Tate od Mansonovih ubojica, spasiti šezdesete od njihova distopijskog kraja. Čini se nemogućim, teško je u to povjerovati, ali upravo će tako biti. U romanu Tarantino spašava samo kino. Ono kino koje nije stalo u film. Neki filmovi ponovo otkrivaju film. Neke knjige ponovo izmišljaju tekst. S romanom "Bilo jednom u Hollywoodu" Tarantino spašava kino. Tarantinovo kino. Ono za koje svijet ne postoji. Ne kao slika svijeta kojom bismo se trebali baviti. Ne kao nešto odvojeno od filma.

Potražite Novosti od petka na kioscima.
Informacije o pretplati pronađite ovdje.